bloglovin        

Ridpass

Här kommer det ett inlägg om hur jag lägger upp ett ridpass, såklart varierar det beroende vad jag ska göra men detta är när jag ett pass dressyr/markarbete.

Börjar med att alltid skritta fram minst tio minuter, det spelar ingen roll vad jag ska göra. Man ska alltid skritta fram ordentligt!
Sen travar jag fram ganska kravlöst bara att han ska lyssna och sen efter några varv börjar jag galoppera igång han och står i lätt sits och låter han galoppera några varv i varje varv.

Sen börjar jag kräva mer av han och gör mycket skänkelvikningar, tempoväxlingar, ställer ut och inåt och avsaktningar m.m! Har alltid en plan vad jag ska jobba extra mycket med och hur jag ska rida ;) Tror det är viktigt så man inte rider bara lite och inte har något mål med passet. Hoppar sällan hemma bara för tränare och tävling men rider mycket med bommar på marken då det inte sliter något på hästen som det gör att hoppa och Jason tycker det är jätte kul om man lägger in någon bom i ridpasset och travar o galopperar över :) Bommar är perfekt att träna avståndsbedömning på :)

Sen travar jag av han i låg form en stund och skrittar sedan av han tio minuter.

Sen när jag kommer upp i stallet stretchar jag alltid ben och hals och några gånger i veckan oxå ryggen.
Om jag har tränat elr tävlat tar jag alltid kylgele på benen efter jag har stretchat oxå ;)

Sen står han alltid med stallbandage på natten :)


3a i en LA :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback